Mágusok ereje

Bevezető
Egy új sorozatot indítok, amiben a gondolataimat írom le azzal kapcsolatban, hogy miket lenne jó megváltoztatni az Ars Magicában.
Ugyan nagyon jó szerepjátéknak tartom az Ars Magicát, ami nagyon jól kiforrott a megjelent öt kiadás alatt, de vannak benne olyan régtől fogva meglévő, vagy épp az utolsó kiadásban megjelenő problémák, amik problémássá teszik a játékot. Ezek többsége nem jelent problémát egy rövidebb játéknál, de egy hosszabb saga során (amit pl. én mesélek) bizony kijönnek. Ezekre a problémákra próbálok megoldásokat találni. Ezek a megoldások csak ötlet szintjén vannak meg, én (egyenlőre) nem alkalmazom ezeket, mert nem jó havonta új házi szabályokkal fárasztani a játékosokat, de talán egyszer majd kialakítok belőlük egy saját Ars Magica változatot.

Probléma

Az Ars Magicában túl erősek a mágusok. Egyrészt túl erősen kezdenek, és túl gyorsan fejlődnek. A játékosoknak nincs meg az az élménye, hogy egy kis tudású mágusból, akinek minden lehetőséget ki kell használnia, hogy alacsony művészeteivel valami hasznosat tudjon varázsolni, egy nagytudású, nagyhatalmú mágussá válhatnak. Már egy kezdő mágus is összehozható úgy, hogy egy varázslattal megöljön bármely közönséges halandót. Persze van hova fejlődni, de az nem olyan látványos, mint más játékokban. A fejlődés gyorsasága miatt, pedig nem érdemes túl sokat sakkozni a meglévő művészetek nyújtotta lehetőségekkel, mert egyszerűen meg lehet tanulni szinte bármit.

A mágusok túl erősek abból a szempontból is, hogy a világi emberek szinte semmi kihívást nem jelentenek. Egy középkorú mágusnak már a másvilági lények többsége sem igazi ellenfél. A legfőbb gond talán a mágikus védelem teljes hiánya, vagy igen alacsony szintje. A mesélőnek, ha komoly ellenfelet akar, akkor nagyhatalmú tündéreket, ördögöket, angyalokat, vagy más mágusokat kell választania. Ha elfogadjuk a Parma Magica egyediségét és különlegességét, akkor még más tradíciók varázslói sem jelentenek komoly kihívást egy hermetikus mágusnak.

Megoldás

A mágusok kezdeti erejét le kell csökkenteni, illetve a fejlődést le kell lassítani. Ezt az 5. kiadás szabályait alapul véve a legegyszerűbben úgy tehetjük meg, hogy az egyes művészeti szintekhez szükséges tapasztalati pontot növeljük. A jártasságok esetében érvényes 5x szorzó alkalmazható a művészeteknél is (1. szint 5 tp, 2 szint 10 tp, stb.), de lehet a szorzó ennél magasabb vagy alacsonyabb is.
Ezt továbbgondolva be lehetne vezetni a játékba a különböző erősségű Adományokat. Minden adománynak van egy erőssége, ami alapján rangsorolni lehet 1-től 10-ig. Az 1-es Adomány a legerősebb, a 10-es a leggyengébb. Karakteralkotásnál és fejlődésnél a fejlődéshez szükséges tapasztalati pont a következő szint sorozva az adomány erősségével (pl. egy 5. szintű művészetet 6. szintre növelni 8-as Adományal 6x8=48 tapasztalati pontba kerül). A legerősebb adományú mágusokból csak pár van a világon, és nem játékos karakterek. A játékos karakterek mondjuk 5-ös adománnyal rendelkeznek. A leggyengébb adományú varázslókból viszonylag sok van, és pár egyszerű varázslatra koncentrálva működnek a köznapi emberek közt, mint kuruzslók, gyógyítók vagy vásári mutatványosok.

A köznapi emberek mágikus védelmére be lehet vezetni, hogy a vallás gyakorlása minden hívőnek védelmet ad. Ez nem kell erős védelem legyen, mondjuk 1-5 között. Azonban a saját hitével megegyező aura megszorozza ezt az értéket. Tehát egy buzgó hívőnek van mondjuk 3-as védelme. Ez egy vidéki úton 3-es, egy 3-as aurájú városban 9-es, egy 5-ös aurájú templomban 15-ös védelmet ad.
Ezt továbbgondolva, maguknak az auráknak a hatását is másképp lehet kezelni. Az aurák nem csökkentik a varázslás dobást, de nem csak az embereknek, hanem minden tárgynak van valamilyen ellenállása, ami az aurával szorzódik. A tárgyak ellenállása is lehet 1-5 tartományban, ahol az 1-es minden közönséges tárgy, az 5-ös meg mondjuk egy ereklye. Egy 3-as mennyei aurában tehát ha a kocsmaasztalra varázsol valaki, akkor 3-as ellenállást, ha egy feszületre akkor 3x3=9-es ellenállást kell leküzdeni, de ha egy ott lévő ördögre megy a varázslat, akkor az aura nem nehezíti azt, csak az ördög saját ellenállását kell legyűrni.